MEZIROČNÍKOVÝ PROJEKT 1. B A 3. A
Dnešní „doma“ již dětem nenabízí tolik možností trávit volný čas u prarodičů na venkově jako dříve. Pro děti je stále vzácnější být v kontaktu s hospodářskými zvířaty, sledovat jejich život a pečovat o ně. Právě to byly důvody, které nás vedly k rozhodnutí zrealizovat na toto téma mezipředmětový projekt.
Žáci 1.B a 3.A společně navštívily Farmu Krásná v Beskydech v obci Krásná. Průvodce jim dělaly dvě spolumajitelky, které se samy aktivně na péči o dobytek podílejí. Děti si prohlédly stáje zvířat, zemědělské stroje, seznámily se s novodobým a moderním způsobem dojení krav, které dnes provádí robot. Krmení telátek robotem bylo také velice zajímavé, stejně jako pozorování krav na pastvině. Děti byly hodně překvapené, jak jsou krávy velké, zvědavé, různobarevné a mají dlouhatánské jazyky 😊.
Mnohé děti viděly poprvé krávu naživo. Měly proto mnoho otázek na péči, život, krmení, stáří i rasy, užitek z chovu. Zajímaly se také o zaměstnance, náplň jejich práce a spoustu dalšího. Během svačinky namalovaly křídami v areálu farmy mnoho krásných obrázků toho, co je na farmě zaujalo.
Odjížděli jsme unavení, „voňaví“, špinaví, ale rozhodně nadšení.
Po této exkurzi jsme pak společně obě třídy začaly pracovat na zachycení dojmů a předání informací ostatním dětem naší školy, které nikdy na takovéto farmě nebyly.
Děti se dozvěděly, jak vytvořit paměťovou mapu, rozdělily se do skupin složených z žáků 3. ročníku i 1.ročníku. Promyslely si oblasti a informace, které chtějí předat a začaly ve společných hodinách na výstupu projektu pracovat. Zpracování barevné i obsahové si řídily děti samy. Práci měly hotovou za pět společných vyučovacích hodin. Dále 3.A vytvořila velkolepý model města a 1.B model vesnice a farmy. Společně jsme dále trávili čas řešením kvízu, jehož otázky vycházely ze zkušeností na farmě. Vše, co se děti dozvěděly, vložily do společných aktivit. Celý projekt nám trval zhruba měsíc a půl, za tu dobu se děti velmi dobře poznaly, objevily sílu a výhody spolupráce, respekt k druhému bez ohledu na věk a radost z učení. V neposlední řadě vznikla nová kamarádství.
Že to pro děti mělo smysl a líbilo se jim to, nám dokázaly opakované dotazy dětí obou tříd:
„A budeme spolu zase dohromady dělat nějaký projekt?“ 😊
Mgr. Delinčáková Monika, Ostrava-Hrabůvka, ZŠ Provaznická