OSTRAVA

Informacni_schuzky_ostrava

Poděkování

Vzdělávání v současné situaci není snadné, ale snažíme se, co to jde. Tímto bychom chtěli všem rodičům i žáčkům PODĚKOVAT za trpělivost a za to, jak dobře se dané situaci přizpůsobili. Dále bychom rádi poděkovali učitelům, kteří se snaží pracovat na maximum. Děti online prostředí zvládají na jedničku, jako by se takto učily odjakživa. Velmi rychle se se vším sžily a dělají obrovské pokroky. Velmi dobře už nám funguje online logika, pro naše děti jsme spustili Classroom o programování a většina učitelů se snaží vyučovat online. DÍKY VŠEM ZA SPOLUPRÁCI!

Posted in informacni_schuzky_ostrava | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Informacni_schuzky_ostrava

backtotop logoTrida

Svět vzdělání - logo

1.B

Třídní učitelka: Mgr. Monika Delinčáková

2.B

Třídní učitelka: Mgr. Petra Stašková

3.B

Třídní učitel: Mgr. Viktor Dořičák

4.B

Třídní učitelka: Mgr. Renata Stoklasová

Naše akce

Pilná práce přinesla své ovoce

Pilná práce sklidila své ovoce

Moc dobře víme, že učitelská profese není jednoduchá. Vážíme si práce našich pedagogů a každý střípek jejich úspěchu nám udělá velkou radost. Jeden z našich ostravských učitelů, Mgr. Viktor Dořičák, získal ocenění v kategorii VÝRAZNÁ PEDAGOGICKÁ OSOBNOST. GRATULUJEME!!

Více v článku: https://ovajih.ostrava.cz/cs/o-jihu/aktualne/obvod-podekoval-ucitelskym-osobnostem?fbclid=IwAR3-fREnwQCrhgWaXQq_Cj5PBTzLPoij_MSv5RYjVVjUXyJ2mv373haW740

 

Posted in blog, newPost3, ostrava | Leave a comment

Doba koronavirová – rozhovor s Mgr. Monikou Delinčákovou

Seriál "Doba koronavirová" - 1. díl - Rozhovor s Mgr. Monikou Delinčákovou

 

  1. Jak jste jednala 11.března při uzavření škol?

V tuto dobu jsme byli ve škole v přírodě. Vše, co se dělo kolem situace s Corona virem, děti vnímaly pouze tak, že jsme nemohli realizovat předem naplánované výlety a exkurze. Velké zklamání přišlo teprve ve chvíli, kdy jsme dětem oznámili, že musíme po týdnu školu v přírodě ukončit a vrátit se domů. Dětem jsem rozdala všechny pracovní sešity a začali jsme pracovat distančně.

  1. Jak těžké bylo přejít z klasické výuky na ONLINE výuku? Jaké nástroje používáte?

Jednoduché to rozhodně nebylo, protože nabídka možností jak on-line výuku realizovat byla veliká. Problém spočíval v tom, že jsem tyto nástroje neznala a neuměla si vybrat ten nejvhodnějších. Bylo třeba absolvovat webináře, které mi tyto nástroje představily a ukázaly možnosti, jak s nimi pracovat. Po počátečních krůčcích systému pokus x omyl jsem začala s dětmi komunikovat a vyučovat on-line. Velkou pomocí bylo, že mi Svět vzdělání vytvořil virtuální třídu a rodiče byli velmi vstřícní a technicky výuku svým dětem umožnili. Používali jsme, a i nyní používáme, Google Meet a Google Classroom.

  1. Jak to zvládají děti?

Mám neskutečně šikovné prvňáčky, kteří se za pomocí rodičů během pár hodin naučili sami připojovat k výuce, ovládat mikrofon a objevili i možnost chatování. Do výuky se zapojili všichni a musím říct, že jsem nemusela za celou dobu zadávat žádný konkrétní úkol, cvičení a děti si samy volily rozsah své práce, vybíraly si z nabídky online cvičení i zábavných úkolu na Google Classromu. Děti udělaly doma spoustu práce. Z mého pohledu více, než by udělaly ve škole. Bylo jim ale smutno po kamarádech, společných hrách a chvílích, kdy se divoce diskutuje. Dnes jsme opět spolu v počtu 15 dětí a 5 dětí je on-line připojeno po celou dobu výuky. Ta je bohužel ovlivněná tím, že nemůžeme pracovat ve skupinách, pohybovat se volně po třídě, ale obsahově probíhá standardně.

  1. Jak to podle vás zvládají rodiče?

Pro rodiče to bylo a je neskutečně náročné období. Zvládli ale úžasně přizpůsobit organizaci chodu rodiny, svou práci i fakt, že byli všichni stále spolu. Většina rodičů byla doma na Home Office, a to není dovolená. Sladit on-line výuku u více dětí v jedné rodině, to chtělo hodně logistického umu a i počítačového vybavení. Děti měly výuku on-line každý den v různý čas s různými učiteli, protože Svět vzdělání ještě zajistil výuku angličtiny, včetně rodilého mluvčího a logiky. Rodiče tak měli na ledničkách rozvrh hodin s časy a odkazy, kdy a ke komu se mají připojit. Scanovali práce dětí, posílali emailem i vkládali do Google Classroom. Museli se také poprat s úpravami v PDF a stále sledovat emailovou poštu. Oni stáli v první linii a zvládli to výborně.

  1. Co všechno se dá podle Vás učit na dálku?

Obsahově vše, kromě hlasitého čtení. Děti nemají doma stejnou knihu a v pracovním sešitě četl každý někde jinde. Také mi moc mi ale chyběly společné experimenty, spolupráce dětí, takže není problém obsah, ale forma a metody výuky. Také osobnostní rozvoj dětí je touto formou vzdálené výuky nešťastný.

  1. Jaké vidíte klady a zápory tohoto období?

Mezi klady rozhodně považuji nový rozměr vztahu rodič-učitel. Intenzivní komunikace mezi námi náš partnerský vztah významně posílila. Rodiče se vzájemně více poznali během našich videokonferencí, nasdíleli si své názory, zkušenosti, dokázali si vydiskutovat, jak a co mohou pro děti udělat. Každý něčím přispěl. Někdo pomocí poskytnutí rad v oblasti IT, jiní zajistili desinfekci pro děti, zapůjčení vybavení a zprovoznění zařízení pro on-line výuku dětí, které jsou nyní doma, ale mohou se tak zapojit do výuky celé třídy.

  1. Jak děti komunikují mezi sebou?

Dříve si děti samy svolávaly schůzky a povídaly si přes Skype. Nyní si povídají přes Google Meet a díky interaktivní tabuli se krásně vidí.

  1. Myslíte, že děti by měly jít v této situaci do školy? Nebo preferujete dobrovolnou docházku?

Nejsem zastánce příkazů, jsem pro dobrovolnost. Jako velmi nešťastnou však vidím hranici 15 dětí ve třídě. Myslím si, že dobrovolně se měli rodiče rozhodnout, aniž by byli omezení takovými pravidly, která jim v podstatě žádný výběr nenabídla. Docházku do školy vidím jako přínos. Pro děti ve vzájemném kontaktu, možnosti být se svými vrstevníky a podělit se o své starosti i radosti. Pro mě velká radost, že jsem s dětmi a úleva, protože práce on-line byla mnohem náročnější, než je výuka v reálném čase. Rodiče už byli zoufalí a velmi si přáli návrat dětí do školy. Takže, ano. Děti by měly jít do školy. Vidím to tak, protože vnímám podněty svých dětí, jejich rodičů, a pocity své. Věřím ale, že ne všichni to musí mít stejně. Je příliš mnoho faktorů, které odpověď ovlivní.

  1. Myslíte si, že mimořádný stav bude mít nějaký pozitivní dopad na české školství? Posílí ho nebo naopak oslabí?

Myslím, že pozitivní dopad už má přinejmenším v tom, že my učitelé jsme se museli okamžitě dovybavit schopnosti vyučovat on-line. Podstatné je, aby ministerstvo školství využilo toho, co ukázala praxe a patřičně s tím naložilo. Doufám, že akreditační skupiny MŠMT se nad tímto vážně zamyslí a umožní do výuky budoucích učitelů zařadit předměty, které naučí studenty s těmito nástroji vzdálené výuky pracovat. Jednak proto, že se může tato situace opakovat, ale hlavně protože se celkově technické zázemí škol mění, je modernější, využívá se více internetového prostředí a je potřeba se orientovat v nabídce a umět některé nástroje používat. Obavu nám z toho, že se více tzv. rozevřou nůžky mezi žáky. Pro některé žáky totiž škola přestavuje řád, pravidelnost, pomoc a motivaci. Bez ní se jim toho nedostává. Pro tyto žáky i jejich učitelé bude velmi těžké dostat se k normálnímu stavu. Negativní dopady zatím nevidím, protože si myslím, že si všichni z této situace můžeme vzít mnoho věcí, které nás v naši práci posunou zase o kus dál.

  1. Jakou předpovídáte budoucnost? Budou moci žáci v září normálně usednout do lavic? Myslíte, že žáci nebudou mít v učivu nedostatky?

Věřím, že v září začneme školní rok jako vždy a bez omezení. Jsem přesvědčená, že pokud k nějakým omezením dojde, bude to pouze lokální záležitost. Nedokážu si představit, že by tato situace byla dlouhodobě udržitelná. Rozdíl je v tom, že nyní už na ni jsme připraveni.

Já dětem věřím. Nejsem přesvědčená, že by tato doba odloučení ze školních lavic děti nějak významně poškodila. Ano, bylo to nepříjemné, ale v učivo se cyklicky v jednotlivých ročnících opakuje a obohacuje. Děti toho zvládají mnohem víc, než si myslíme a velmi rychle, pokud bude co, doženou. Za mě je hlavní, aby pro ně škola byla bezpečné a klidné prostředí, kde se dozvídají a objevují nové věci. Jestli to bude o dva měsíce dříve nebo později, je to důležité? Na to už si musí odpovědět každý sám.

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Není kámen jako kámen

Není kámen jako kámen

Že kameny nejsou zajímavé? To není vůbec pravda! Zábavu s kameny si zažili naši čtvrťáci, a sice při návštěvě Geologického pavilonu VŠB. Zážitek to byl vstkutku nezapomenutelný – děti se seznámily s různými druhy minerálů, dozvěděly se vše potřebné o jejich vlastnostech i o geologii jako takové. Všechny vzorky si žáci mohli nejen prohlédnout, ale i osahat a vyzkoušet jejich tvrdost. V interaktivní části návštěvy si pak děti ověřily, co si zapamatovaly, hravou formou i krátkým testíkem. A uspěly na jedničku!

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Hlavolamy jsou zábava

Hlavolamy jsou zábava

Hlavolamy jsou přece hračka! To nám dokázali naši prvňáčci, kteří vyrazili do Střediska volného času a s chutí a s přehledem se zhostili všech úkolů. Hravě si poradili nejen s hlavolamy, ale i s bludišti a konstrukčními stavebnicemi! Děti si vyzkoušely jak stavění podle návodu, tak i stavění vlastních konstrukcí. Vyzkoušely si práci samostatnou i týmovou, a přes počáteční potíže rozdělit si úkoly, to nakonec zvládly. Všechny také moc bavilo zahrát si obrovské Člověče, nezlob se nebo dámu.

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Učení hrou

Učení hrou

Učení v lavicích je nuda! Proto se snažíme zapojit naše žáčky do akce Podívejte se, jak si výuku užívají naši prvňáčci! Hejného metoda výuky matematiky probíhá nejen ve třídě, ale i na chodbě na schodišti Po boku žáčkům stojí plyšový kamarád Ferda. Práce na koberci je pro naše malé zvídálky mnohem příjemnější než v lavicích. Tam se odehrává většina výuky: například čtení či zkoušení smyslů. A co na to prvňáčci? „A tak si říkáme, jestli ty lavice vůbec potřebujeme. Ale vlastně ano. Ale jen někdy!!!“

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Čtvrťáci zkoumali místní architekturu

Čtvrťáci zkoumali místní architekturu

Naši ostravští čtvrťáci se vydali na průzkum svého okolí. To jim nabídlo několik kulturních památek, které se mohou chlubit svou jedinečnou architekturou. Děti se zaujetím pozorovaly nejen detaily budov, ale i urbanistický celek. Dozvěděly se i historické zajímavosti o části obce, ve které chodí do školy. Z celého dny si malí průzkumníci odnesli nejen kulturní přehled o svém okolí, ale po cestě do školy si zopakovali i dopravní značky. 

 

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Žáci odkryli tajemství přírody

Žáci odkryli tajemství přírody

Byl objeven záhadný plod. Děti se vyptávaly, co že to je, a odpověď? Tu si přece umí najít samy! Plod vypadal jako limetka. Ale limetka v parku v Ostravě? To přece není možné. Žáci zkoumali, hledali v knihách, pitvali, čichali, volali panu lesníkovi, ochutnávali, psali své hypotézy… Až přišli na tu velkou záhadu. V rukou se jim hřál plod ořešáku černého.

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Historie a nuda? Ani nápad!

Historie a nuda? Ani nápad!

Prváčci a druháčci spojili své síly a vypravili se na společné dobrodružství. Cílem byl státní zámek Raduň, který ve středověku plnil funkci hradu, a až od 16. století byl přestavěn na renesanční zámek. Děti byly velikostí honosného zámku nadšeny. U vstupu na ně čekala kněžna Wanda a komorník, kteří jim odkryli všechna zákoutí krásného zámku. Žáčci nedali kněžně ani chvílí vydechnout. Neustále se pídili po odpovědích na své dotazy a o tomto kouzelném místě se chtěli dozvědět co nejvíce. Naši výletníci si díky dobovému inventáři dokázali představit, jak vypadal život na přelomu 19. a 20. století. Nouze nebyla ani o zvířecí exponáty. Děti si mohly prohlédnout paroží, roh velryby narval i krunýř karety obrovské. Nejvíce naše průzkumníky zaujaly zámecké sklepy. Děti obdivovaly tloušťku zdiva a užívaly si akustiku prostoru. Už teď se všichni těší na další objevování historických míst v okolí.

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Děti odkryly svou uměleckou duši

Děti odkryly svou uměleckou duši

Venku už je sychravo, a tak se naši prvňáčci vydali do loutkového divadla. Po několika krátkých legračních scénkách, kdy si děti zazpívaly a nasmály se, se vyrazilo do tvůrčí dílny. Každý si promyslel vlastní plošnou loutku, na které několik desítek minut usilovně pracoval. Loutky byly kouzelné! Na stole tvůrčí dílny se objevily princezny, pobíhali zde jednorožci i  dinosauři, ťapkala zvířátka, ale vznikl i pošťák či kamarádka Lucinka. Ke každé loutce si naši umělci vymysleli i prostředí. Na něm pak před obecenstvem sehráli svůj vymyšlený příběh. Na prknech, co znamenají svět, se tak potkali blízcí přátelé, slon z Afriky i hrdinové z animovaných filmů. A příběhy to byly vskutku promyšlené! Děti si své výrobky mohly vzít domů, což jim udělalo obrovskou radost. A několik dní učily tuto techniku své kamarády z jiných tříd. Celou školu tak zaplnily plošné loutky všech barev a velikostí. 

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Malí lékaři

Malí lékaři studovali lidské tělo

Bílé pláště, prohlížení rentgenů i vytahování orgánů z makety lidského těla – tohle všechno si vyzkoušeli naši prvňáčci, kteří se vydali na interaktivní výstavu Lidské tělo. Děti již na začátku expedice dostaly bílé pláště a mohly se svými průvodkyněmi, studentkami střední zdravotní školy, vyrazit objevovat taje lidského těla. Celá výstava byla založena na diskuzích a děti tak mohly ukázat své vědomosti týkající se lidských kostí i orgánů. Velkou radost malým lékařům udělal i účastnický diplom, který ihned po skončení výstavy obdrželi. Děti nejvíce zaujala demonstrace fungování a vzájemného ovlivňování pohybu plic a bránice, průchod lidským mozkem a vytahování orgánů z makety lidského těla. Na chvíli si tak na vlastní kůži vyzkoušely, co obnáší práce lékaře. Žáčci si na výstavě vyzkoušeli své smysly i jemnou motoriku a odnesli si spoustu nových informací

Posted in blog, ostrava | Leave a comment

Na jeden den farmářem

Na jeden den farmářem

Naši prvňáčci se vydali na farmu v obci Krásná, kde chovají býky a krávy . Na jeden den si tak děti vyzkoušely, co obnáší práce kolem těchto zvířat. Dozvěděly se, co je to silo a senáž, čím se skot krmí a prohlédly si prostory celé farmy. Všichni se vyzkoušeli, jaké to je sedět ve velkém traktoru a ochutnali kakao z čerstvě nadojeného mléka. Žáčci měli  velké štěstí, že se zrovna den před jejich návštěvou narodilo telátko. Mohli si ho tak hezky zblízka prohlédnout. Na závěr se šli malí farmáři projít po pastvinách, které se nachází nedaleko farmy v krásné přírodě. Slunečné počasí ještě umocnilo zážitky z exkurze a děti odcházely s červenými tvářičkami a úsměvem na rtech.

Posted in blog, ostrava | Leave a comment
Svět vzdělání - škola

ZŠ Provaznická byla založena v roce 1960. Od té doby prošla mnohými změnami. V roce 2009 byla zateplena, byla vyměněna okna. Rekonstrukce školního hřiště, na které se všichni těšili, proběhla na jaře roku 2013. Průběžně dochází k modernizaci a estetizaci celé školy.

Součástí školy je i školní družina a školní jídelna, která slouží také zájemcům o stravování z oblasti Hrabůvky. Škola není typicky spádovou školou. Dojíždějí do ní žáci z celé Ostravy.

Patří k ní velká školní zahrada s naučnou stezkou, ekologickou učebnou, skleníkem a učebnou v přírodě. Právě v oblasti environmentální výchovy dosahuje škola velkých úspěchů. Mezi nejvýznamnější ocenění patří tituly Mezinárodní Ekoškola, Ekologická škola Moravskoslezského kraje, Škola udržitelného rozvoje aj.

V budově se nachází několik odborných učeben (jazyková, informatiky, fyziky-chemie, hudební aj.), třídy jsou vybaveny nejmodernější technikou (interaktivní tabule, dataprojektory, vizualizéry, noteboky). Prostředí školy je barevné, útulné a inspirující. Žáci zde u o přestávkách využívají odpočinkových koutů, kde si mohou zahrát ping pong nebo stolní fotbal.

Pýchou školy je nové školní informační centrum s nadstandartně vybavenou knihovnou, přístupem na internet a online katalogem knih s celodenním provozem i o přestávkách. Celé bylo financováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Otevřeno je od 8,00 do 18,00 hod. nejen pro žáky školy.

V rámci dalšího projektu škola získala finanční prostředky z OPVK, a tak byl Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR podpořen také projekt „Učíme se společně“, jehož hlavním cílem je zlepšení rovných příležitostí žáků se speciálnímí vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a talentovaných. Vybudované školní poradenské pracoviště, ve kterém pracuje speciální pedagog, výchovný poradce a metodik prevence, nabízí odbornou metodickou pomoc rodičům, žákům i učitelům. Některým žákům pak ve výuce pomáhají asistenti pedagoga.

ZŠ se zapojuje do mnoha dalších projektů, které napomáhají rozvíjet všechny oblasti dětí. Od 1.ročníku se kromě běžných tříd věnujeme také žákům intelektově nadaným. V této třídě se děti učí tzv. obohaceným způsobem vzdělávání. Ve výuce matematiky používáme metodu prof. Hejného (učebnice Fraus).

Volný čas tráví žáci v odpoledních kroužcích – anglický jazyk, hudební, sportovní, matematický, kramický, deskové hry, žurnalistika aj. nebo na tematických odpoledních, která zahrnují různé exkurze, soutěže, pokusy, pracovní dílny, besedy s odborníky. Tradicí školy je úzká spolupráce s rodiči. Společně organizujeme sportovní akce jako jsou lyžařské výjezdy, cyklovýlety, turistické výšlapy, víkendové pobyty, ale i jiné jako je posezením u táboráku, velikonoční a vánoční dílny, besedy, pasování prvňáčků atd.

Žáci školy se pravidelně zúčastňují ozdravných pobytů, lyžařských a plaveckých výcvikových kurzů. Pro předškolní děti škola každoročně organizuje Klub předškoláčků, kde se děti formou hry připravují na školu a kde rodiče získávají informace o tom, jak dítě dobře připravit na vstup do školy. Nedílnou součástí výuky je mezinárodní spolupráce mezi žáky a pedagogy různých zemí v rámci projektu Comenius.

Ve vyučování škola používá činnostní metody a organizační formy, zejména projektovou metodu, skupinové a problémové vyučování. Žáci jsou vedeni k dovednostem umět vyhledávat a zpracovávat informace, plánovat a systematizovat učební činnost. Škola pro svoji práci využívá spolupráce s Ostravskou univerzitou, Mensou ČR, Centrem nadání, Terezou, VITA, Lesní školou, zahraničními školami v rámci EU a mnohými dalšími.

Své vědomosti a dovednosti pak žáci úročí v různých vědomostních, sportovních a uměleckých soutěžích, ve kterých dosahují významných úspěchů. Cílem školy je najít u každého žáka oblast, ve které vyniká a tu pak podporovat a rozvíjet, vytvořit bezpečné, moderní a inspirativní prostředí pro všechny děti. Škola nabízí příjemnou rodinnou atmosféru a zapálený kolektiv učitelů.