PARDUBICE

Informacni_schuzky_pardubice

Poděkování

Vzdělávání v současné situaci není snadné, ale snažíme se, co to jde. Tímto bychom chtěli všem rodičům i žáčkům PODĚKOVAT za trpělivost a za to, jak dobře se dané situaci přizpůsobili. Dále bychom rádi poděkovali učitelům, kteří se snaží pracovat na maximum. Děti online prostředí zvládají na jedničku, jako by se takto učily odjakživa. Velmi rychle se se vším sžily a dělají obrovské pokroky. Velmi dobře už nám funguje online logika, pro naše děti jsme spustili Classroom o programování a většina učitelů se snaží vyučovat online. DÍKY VŠEM ZA SPOLUPRÁCI!

Posted in informacni_schuzky_pardubice | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Informacni_schuzky_pardubice
Svět vzdělání - logo

blok – logo tridy

1.C

Třídní učitelka: Mgr. Linda Pravcová

2.C

Třídní učitelka: Mgr. Hedvika Čechlovská

Fotogalerie je na „rajčeti“ a je pro veřejnost zaheslovaná… 

3.C

Třídní učitelka: Mgr. Kateřina Kánská

Fotogalerie je na „rajčeti“ a je pro veřejnost zaheslovaná… 

4.D

Třídní učitelka: Mgr. Pavlína Dlabková

Fotogalerie je na „rajčeti“ a je pro veřejnost zaheslovaná… 

Naše akce

Konec školního roku byl plný zábavy

Konec školního roku byl plný zábavy

Konec školy si naši třeťáci z Pardubic opravdu užili. Nejen, že za svou celoroční píli dostali vysloužená vysvědčení, ale na památku si udělali několik kouzelných fotografií. Na stromě, pod stromem, vedle stromu… Fotky vyšly opravdu na jedničku! Skotačení s kamarády na čerstvém vzduchu – to byla pro naše žáčky největší odměna ze všech.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Houstone, máme problém

Houstone, máme problém

Doba koronavirová nebyla vůbec jednoduchá, ale naše středisko v Pardubicích jelo na plné obrátky. Řešení záludných úkolů, několikahodinové porady a vzájemné dohady. Naši třeťáci se jen utvrdili v tom, jak důležitá je vzájemná spolupráce. Protože pokud táhneme za jeden provaz, můžeme si být jisti, že dosáhneme svého cíle. A opravdu! Mise byla úspěšná!

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Projekty plné praktických rad

Projekty plné praktických rad

Naši druháčci v rámci domácí výuky opravdu zazářili. Vznikly krásné práce plné praktických informací, ze kterých čiší píle a pracovitost. Ať už se jedná o projekt Lukáška, který se věnoval pozorování noční oblohy, nebo o pečení bábovky, do kterého se pustil Mára. Všechny práce jsou dělané s pečlivostí a určitě bychom je mohli použít i v praktickém životě. Co myslíte?

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Doba koronavirová 3. díl – Kateřina Kánská

Seriál "Doba koronavirová" - 3. díl - Rozhovor s Mgr. Kateřinou Kánskou

 

  • Jak jste jednala 11. března při uzavření škol?

Prohlášení o uzavření škol a vyhlášení „koroprázek“, jak tuto dobu pracovně nazývají naše děti, nás zastihlo u Ypsilonie. Když jsem předtím četla o uzavření škol na Slovensku, čekala jsem, že podobná opatření nastanou i u nás, ale myslela jsem, že budeme mít čas alespoň do konce týdne. Instinktivně jsem se poslední hodiny dne snažila s dětmi vysvětlit novou látku a zadat drobnou práci do konce týdne, abych získala nějaký čas.

  • Jak těžké bylo přejít z klasické výuky na ONLINE výuku? Jaké nástroje používáte?

Přiznám se (a kolegyně to vnímaly podobně), že první dny byly šílené. Do noci jsme se probíraly online materiály, abychom o pár dní později zjistily, že jsou stejně všechny podobné, psaly stovky mailů na všechny strany a po nocích přepisovaly a posílaly přihlašovací hesla na různé vzdělávací weby. Pak přišlo dilema, jakou platformu zvolit pro online výuku. To nakonec vyřešila paní ředitelka, když pro sjednocení sourozenců na naší velké škole zvolila MS Teams.

  • Jak to zvládají děti?

Řekla bych, že každé, jak umí. Některým dětem distanční výuka vyloženě seděla, vyhovalo jim vlastní tempo, vybíraly si, čemu se budou více věnovat. Na druhé straně byly mezi dětmi i takové, které byly celý den samy doma a které jsem v pyžamu naháněla k obrazovce :-). Nyní chodí do školy prezenčně 14 dětí a 8 dalších se k nám připojuje z domu. Byla jsem vděčná, když se někteří rodiče na mou výzvu obětavě přihlásili, že mohou ještě děti nechat doma, abychom se nemuseli dále dělit a mohli se spojovat s domškoláky přes Teams a učit se dopoledne společně. Někdy je to „o nervy“, hlavně udržení alespoň nějakého klidu ve třídě během vysílání, ale věřím, že až děti uspokojí své sociální potřeby, usadí se to. Co už vidím teď, je, že se výrazně osamostatnily (hurá).

  • Jak to podle vás zvládají rodiče?

To by mě také zajímalo :-). Ale podle zpětné vazby myslím, že jsou mezi nimi jak ti, kterým online výuka nedělala problémy (dokonce někteří převzali iniciativu), tak i někteří, kteří do otevření školy doslova „stříhali metr“ :-). Já sama jsem u svých dětí vnímala fáze snahy s fázemi únavy a demotivace, takže je chápu, ale celkově musím říct, že všichni moji rodiče mají můj hluboký obdiv za to, co s dětmi zvládli.

  • Co všechno se dá podle Vás učit na dálku?

Kdybyste se mě zeptala před pár měsíci, asi bych odpověděla jinak, ale teď si myslím, že už snad i všechno :-). Jen je to místy dost zdlouhavé.

  • Jaké vidíte klady a zápory tohoto období?

Myslím, že tohle období nám všem ukázalo, že věci, které jsme všeobecně považovali za samozřejmé, úplně samozřejmé nejsou. Můžu stokrát dětem ukazovat, jak ne/chodí děti do školy v Africe, ale tahle zkušenost je nepřenositelná. Že si vždycky nemůžu vyjet úplně tam, kam chci, že existují limity. Že člověk míní, ale příroda mění. Na některých dětech pozoruji vděk, že můžou být ve škole. Pro mě v osobním životě to bylo nakonec celkem obohacující období narušující zajetou rutinu a postupy, i když si uvědomuji, že krize způsobila hodně lidem dost potíží a že se situace v kolektivech může dosti různit… prvňáčkům třeba nouzový stav přerušil budování kolektivu.

  •  Jak děti komunikují mezi sebou?

Jakkoli a hodně :-).

  • Myslíte, že děti by měly jít v této situaci do školy? Nebo preferujete dobrovolnou docházku?

Každá z rodin je v jiné situaci, takže si nic nemyslím. Umím si představit, že některé třídy fungují lépe online a některé zase naživo. Vidím ale na dětech připojených na dálku, jak je jim líto, že nejsou s námi a jak to tak pozoruji, myslím, že kapacitní opatření jsou zbytečná, když se děti smí stýkat všude mimo třídu.

  •  Myslíte si, že mimořádný stav bude mít nějaký pozitivní dopad na české školství? Posílí ho nebo naopak oslabí?

Očekávám, že se díky mimořádnému stavu možná snadněji otevřou některé otázky – umím si třeba představit, že někteří rodiče budou mít zájem o distanční výuku i nadále. Myslím, že kdo bude chtít z mimořádného stavu vytěžit pozitiva, vytěží je. A já sama pevně věřím, že doba, kdy budou dlouhé porady probíhat online a u probírání kázeňských opatření Pepíčka z 8.B budu moci připravovat večeři rodině, je před námi :-).

  • Jakou předpovídáte budoucnost? Budou moci žáci v září normálně usednout do lavic? Myslíte, že žáci nebudou mít v učivu nedostatky?

Budoucnost zásadně nepředpovídám ani neposlouchám ty, kteří ji předpovídají :-), ale věřím, že se v září sejdeme. Bylo by fajn, kdyby vir přes léto ještě přemutoval a stal se méně nebezpečným. Naštěstí bude prostor a čas vše v příštím ročníku doladit. Už teď tuším, že to nebudou zásadní věci, ale detaily, takže se nebojím. A i kdyby se nezadařilo a pandemie by pokračovala takto i nadále, máme už zkušenosti a nástroje, kterými lze hodně zvládnout a budeme rozhodně alespoň lépe připraveni.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

My se doma nenudíme

My se doma nenudíme

V době domácí výuky nezahálí ani naši čtvrťáci. Ti se pustili do logicko-matematické soutěže, kde řeší úlohy rodiny Veselých a obyvatel městečka Číselkov. Žáci vytváří i vlastní společenské hry pro své spolužáky, které jsou inspirované probraným učivem. Děti neustále něco vyrábí, pečou, vaří. Hravou formou si opakují vlastivědu i přírodovědu. Nyní například tvoří prezentaci o Karlu IV., kterou budou prezentovat ve škole. Na lelkování totiž není čas ani nálada.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Na dálku

Na dálku

Jak zvládají tuto nenadálou situaci třeťáčci z Pardubic? To nám prozradila jejich paní učitelka Kateřina Kánská: „Už je tomu dva měsíce, kdy jsme ze dne na den přestali chodit do školy, za kulturou, na výlety a exkurze. Školní lavici a učebnice jsme vyměnili za obrazovku počítače nebo jiných chytrých zařízení a z pohodlí domova si užíváme aktivity, na které při školním maratonu nezbývá čas.Několikrát týdně se scházíme virtuálně, abychom sdíleli své zážitky z této zvláštní doby, objevili nějakou tu novou látku i promrskali učební látku starší. I když se nám někdy nechce, doma každý podle svých schopností trochu procvičujeme, využíváme nabídky virtuálních kroužků od Světa vzdělání a také bádáme sami na svých projektech podle svých zájmů.I když nám tato výjimečná doba hodně dala, už se zase těšíme, až budeme všichni spolu.“

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Animovaná pohádka od našich žáčků

Animovaná pohádka od našich žáčků

Pardubičtí třeťáčci se v rámci domácího vzdělávánií pustili do animace. Vznikla tak jedinečná díla, mezi kterými je například příběh ptáčka Čika, který se vydává na dobrodružnou výpravu. Autorem je Emička Hronková a my musíme uznat, že animace je opravdu jako od profíka. Na filmu je krásně vidět vývoj vyjmenovaných slov po V – v úvodu filmu, který „se natáčel“ ještě před probíráním předpon vy-vý- je s měkkým i, na konci filmu už je výlet s tvrdým y. Pusťte si zvuk.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Naše chytré tělo

Naše chytré tělo

Jak funguje naše tělo? Přesně na tuto otázku dostali názorné odpovědi naši pardubičtí žáci. Program „Mám chytré tělo“ byl promyšlený, pozitivní a povzbuzující. Malí posluchači si odnesli spoustu důležitých informací. Celý program se konal na základě příběhu Matěje. Žáci s chlapcem prožívali jeho trápení i šťastné rozuzlení. Děti na vlastní oči viděly, jak vlastně fungují naše plíce, srdce, ledviny, trávicí trakt a jaké dopady má na naše tělo stres.

 

 

 

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

V tělocvičně se zpívalo i tančilo

V tělocvičně se zpívalo i tančilo

Vystoupení Vladimíra Hrona pobavilo, rozesmálo a roztančilo celou tělocvičnu. Všichni si společně zazpívali hity jako „Lady karneval“, „Marnivá sestřenice“ či „Není nutno“. Na závěrečnou písničku „Hej baby“ se vlnili nejen žáci, ale i paní učitelky a asistentky.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Na výletě s Babičkou

Na výletě s Babičkou

Výprava našich třeťáčků a čtvrťáčků začala už ve školních lavicích, a sice přečtením úryvku z „Babičky“ od Boženy Němcové a zhlédnutím jejích filmových ukázek. Žáci se posléze vydali po stopách rodiny Proškových na Staré Bělidlo a k Viktorčinu splavu. Po vycházce všichni přivítali teplo adventního trhu, který se konal v budově mandlu. Následovala zastávka na trdelník na venkovním trhu a pak už naše panstvo zamířilo na návštěvu k paní kněžně.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Budoucnost v přímém přenosu

Budoucnost v přímém přenosu

Svět práce 2035+ jako na dlani! Volnočasové a vzdělávací centrum Technecium představilo našim žákům práci vývojářů, kteří vyrábí průmyslové stroje a roboty. Malí posluchači si tak mohli na vlastní oči prohlédnout robotickou ponorku či stratosférickou sondu. Naši žáčci se ovšem zapojili i do dění: stavěli z Lego Mindstrorms EV3 funkční auta a programovali roboty z Lega.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Pátky plné zábavy

Pátky plné zábavy

Podzimní projketové pátky proběhly v duchu pomoci bližnímu. „Vynálezci“ se zabývali objeme vynálezů, kteréí dodnes člověku usnadňují život. „Umělci“ se zase se zabývali terapetutickým účinkem umění na člověka a „Dobrovolníci“ zkoumali, jak mohou být lidé a zvířata prospěšní potřebným.

V rámci doprovodných akcí si pak žáci vyzkoušeli canisterapii, různé workshopy a v domově pro seniory si vyzkoušeli dobrovolnictví.

Všechny zkušenosti naši žáci předávají dál a celý projket pak uzavře beseda s dobrovolnicí, která vyučovala africké děti v Angole.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Hurá do lesa

Hurá do lesa

Aby byl návrat do školních lavic „milosrdný“, vyrazily třídy 4.D a 3.C hned první školní týden do lesů Podhůra nedaleko Chrudimi. Na čistém vzduchu a s posledními letními paprsky ve vlasech tak děti mohly zopakovat přímo v terénu poznatky o lese, které ještě prohloubily v rámci programu Mladý lesník.

Hravou formou se seznámily s náplní práce lesníka, s mapami, které lesníci používají, osahaly si všemožné pracovní náčiní i stroje, viděly naživo boj s kůrovcem a zahrály si třeba na lesní školku. Nejen, že si zopakovaly druhy stromů, ale také zkoumaly různé housenky a larvy, mraveniště, houby, uměle vytvořená jezírka nebo stopy zvěře.

Na závěr slunečného dopoledne si vyzkoušely například frotáž kůry stromů nebo jiné zábavné aktivity.

Posted in blog, pardubice | Leave a comment

Den s Kelty

Den s Kelty

Naši třeťáčci a čtvrťáčci se vydali za velkým dobrodružstvím! Strávili celý den s drsnými Kelty a vrátili se tak o několik tisíc let v čase. Přenesli se do doby železné, kterou je provedli pravěcí průvodci. Děti si na vlastní kůži vyzkoušely střelbu lukem i bitvu s měkce upravenými zbraněmi a štíty, ochutnaly keltské speciality a vyrobily si vlastní mince. Země Keltů ovšem nebyla jediným zastavením našich malých dobrodruhů. Pěšky se potom vydali na nasavrcký zámek, kde je paní průvodkyně obohatila o historické perličky. Všechny informace si pak žáci zopakovali během odpoledne a navzájem se tak utvrdili v nových znalostech. 

Posted in blog, pardubice | Leave a comment
Svět vzdělání - škola

Budova školy se nachází v městské části Dukla v Pardubicích.

Škola je mediálně známá, právě ji si vybrali filmaři v sedmdesátých letech k natáčení filmu Dívka na koštěti. Petra Černocká je patronkou školy.

Arboretum, ve kterém je škola umístěna, přímo vybízí k výuce v krásném prostředí. Vyučující toho využívají zvláště v hodinách ekologické výchovy, přírodovědy, prvouky a výtvarné výchovy. Dukláček, dřevěný kůň, dominuje dětskému hřišti, které je vedle školy. Zde si mohou děti hrát v hodinách volna, aniž by se rodiče báli, že je zraní auto.

V září 2011 Statutární město Pardubice zrekonstruovalo multifunkční sportoviště za školou. V září 2013 jsme zprovoznili Zelenou učebnu v areálu školní družiny.

Ve školním roce 2010/11 jsme podruhé obhájili Titul Ekoškola a 14. června 2011 za časných ranních hodin vyrazily žáci 9. B s panem učitelem Kubátem a paní učitelkou Stoklasovou, která je rovněž koordinátorkou programu Ekoškola na naší škole, do Prahy na udílení titulu Ekoškola. Na místě si žáci mohli vyzkoušet různé dílny nebo aktivity venku. Po přihlášení do aktivity venku si žáci zahráli velmi zajímavou hru na téma, jak správně třídit odpad a co je k tomu zapotřebí. Po obědě si prohlédli práce ostatních žáků různých škol. Kolem půl druhé přišla třešnička na dortu, předávání titulů Ekoškola. 

Byli jsme moc rádi, že jsme titul Ekoškola obhájili na další dva roky a získali vlajku Ekoškola, zprávu o auditu a několik maličkostí. Děkujeme všem, kteří se zapojili do tohoto programu, všem ekotýmům a jejich vedoucím. Doufáme, že se naší škole v tomto směru bude dále dařit, a že se podaří titul Ekoškola za další dva roky znovu obhájit.

Ve školním roce 2012/13 došlo ke změně kritérií pro udělování titulů a tak se nám bohužel nepodařilo titul obhájit. Přesto můžeme dále titul používat a v letošním školním roce se znovu pokusíme o jeho obhajobu.

Typ školy

Úplná základní škola bez rozšířeného vyučování
Vzdělávací program
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání ZŠ Pardubice, Staňkova 128

Forma hospodaření

Právní subjekt, příspěvková organizace
Zřizovatel
Statutární město PARDUBICE
Co nabízíme
Žáci školy získají v průběhu devítileté školní docházky základy moderního všeobecného vzdělání.
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami se věnují dyslektické asistentky.
Žáci nadaní pracují s pedagogy podle Programu vzdělávání nadaných žáků

Podle čeho učíme

Zvoleným vzdělávacím programem naší školy je Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání ZŠ Pardubice, Staňkova. Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání

Klíčové kompetence jsou souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj.

-kompetence k řešení problémů
-kompetence k učení
-kompetence komunikativní
-kompetence sociální a personální
-kompetence občanské
-kompetence pracovní