BRNO

Info schůzky Brno

Poděkování

Vzdělávání v současné situaci není snadné, ale snažíme se, co to jde. Tímto bychom chtěli všem rodičům i žáčkům PODĚKOVAT za trpělivost a za to, jak dobře se dané situaci přizpůsobili. Dále bychom rádi poděkovali učitelům, kteří se snaží pracovat na maximum. Děti online prostředí zvládají na jedničku, jako by se takto učily odjakživa. Velmi rychle se se vším sžily a dělají obrovské pokroky. Velmi dobře už nám funguje online logika, pro naše děti jsme spustili Classroom o programování a většina učitelů se snaží vyučovat online. DÍKY VŠEM ZA SPOLUPRÁCI!

Posted in informacni_schuzky_brno | Leave a comment
Svět vzdělání - logo

blok – logo tridy

1. B

Třídní učitelka: Mgr. Naděžda Čagalová

2. B

Třídní učitelka: Mgr. Terezie Veselá

Fotogalerie je na „rajčeti“ a je pro veřejnost zaheslovaná… 

3. B

Třídní učitelka: PhDr. Alena Nováková

Fotogalerie je na „rajčeti“ a je pro veřejnost zaheslovaná… 

4. B

Třídní učitelka: PaedDr. Jana Klodnerová

Fotogalerie je na „rajčeti“ a je pro veřejnost zaheslovaná… 

Naše akce

Seriál Doba koronavirová – 5. díl

Seriál "Doba koronavirová" - 5. díl - Rozhovor s PhDr. Alenou Novákovou

  1. Jak jste jednala 11. března při uzavření škol?

    Na začátku našeho rozhovoru bych chtěla říci, že moje odpovědi nejsou určeny pro odborné časopisy, ale mají být citovou reflexí událostí posledních týdnů. Nebudu tedy ani hodnotit správnost rozhodnutí, která tady za poslední dobu padla.  S kritikou obou pólů se setkáváme dnes a denně. První moment byl jako zásah kulovým bleskem. Vystrašené děti, slzy v očích, co se děje? Kdy zase do školy půjdeme. Pocity těmto dětem vlastní. S lehkostíje uklidňuji, aby se nebály, za čtrnáct dní jste zpátky. V duchu si říkám a já si zatím odpočinu a naberu další síly pro vás vy moji zvídálci. Vše jinak. Zprávy nás drtí a můj klid se mění v obavy, bude to delší. Jedu do školy s tím, že své domácí pracoviště obohatím o sklad sešitů, výkresů a dalšíchvěcí, když se teď do školy nesmíme. Do naší garáže snad mohou všichni.

  2. Jak těžké bylo přejít z klasické výuky na ONLINE výuku? Jaké nástroje používáte?

    V tentýž den se potkám s některými rodiči. Co s tím uděláme? Jak Vám můžeme pomoci? Mám skvělé rodiče žáků. Neuplynul ani týden a poprvé ve svém životě usedám za počítač a řídím videokonferenci. Pro mě zázrak! Všech 24 dětí kouká do počítače a čeká, zrovna jako já, co se bude dít. Za pomoci jednoho z tatínků, který mě trpělivě vtáhl do světa platformy ZOOM. Začali jsme se učit pomocí video konferencí každý den. Prohlížím i práce dětí, které ukládají do svých složek na cloud. Vše na dosah a přitom, tak daleko. Zvykáme si a těšíme se.

  3. Jak to zvládaly děti?

    Odpoledne, po výuce, tvořím denní plány, aby děti měly přesné instrukce, jak dopoledne pracovat a co nejméně zatěžovali rodiče. Plán je jako rozhovor plný mých přímých vět, oslovení, povzbuzení i ten vtípek se najde. Vkládám postupy, obrázky a odkazy, kde si učivo mohou procvičit. Prostě vše běží jako ve škole, jen ta blízkost nám chybí. Snažím se zadávat i úkoly nadstavbové a podněcuji děti k tvoření, pomozte mi … Postupně se děti zapojují čím dál více. Prezentují svoje práce a získané informace. Začínají ovládat počítač a já se opět nestačím divit, učím já nebo děti? Odpovědi nestíhám, nerozumím, už neslyším. Obohacujeme se navzájem já a děti.

  4. Jak to zvládli rodiče?

    Vždy mi záleželo na tom, aby byli všichni spokojeni  – DĚTI, RODIČE I JÁ. Nechávám je nahlédnout do své práce, snažím se jim porozumět a oni mi to vrací.  Jsme tým a navzájem si pomáháme. Postupně se vše vyřešilo. Dokonce jsme měli i dvě společné videokonference a popíjeli při tom kávu, jak to běžně na našich kofi třídních schůzkách bývá. Pokud nás něco trápí, voláme si, samozřejmě s respektem k soukromí. Nebylo to lehké, ale pro rodiče je vzdělání jejich dětí prioritou. Vysvědčení s hvězdičkou by si zasloužili i rodiče.

  5. Co všechno se dá podle Vás učit na dálku?

    Dnes už vím, že prakticky všechno. Cvičili jsme, vyráběli, zpívali. Je to jako v první třídě zvládnout základní pravidla komunikace, střídat metody, zadávat úkoly formou výzvy, naslouchat, ale i odpočívat. Mluvit a nechat mluvit.

  6. Jaké vidíte klady a zápory tohoto období?

    Je to nová zkušenost, a to v oblasti nejenom komunikace a počítačové gramotnosti. Poznala jsem další stránky dětí, ale i rodičů, objevila jejich skrytý potenciál, zjistila, že mnohým tento způsob výuky vyhovuje, cítí se více jistí samy sebou, učí se hospodařit s časem a zvládat obtížné situace. Chybí nám kontakt a možnost skupinové práce.


  7. Jak děti mezi sebou komunikovaly?

    Obrovskou výhodou platformy ZOOM je, že je dětem k dispozici celých čtyřiadvacet hodin nezávisle na učiteli. Je to komunikační nástroj, který umožňuje prakticky vše, což děti brzy pochopily. Kdykoliv jsem ho otevřela, vykoukly na mě tváře dětí, šum jejich hlasů a smích. Nekonečné diskuze, které nemají konce. Jen natáhnout ruku, což občas dělám jako filmová Saxana a klepu ne jejich obličej na obrazovce.  Když přešlo to nejhorší, začaly se děti vzájemně navštěvovat a výuku absolvovaly společně spolu s kamarádem.

  8. Myslíte si, že by měli jít děti v této situaci do školy? Nebo jste preferovala dobrovolnou docházku?

    Myšlenka vybrat si patnáct dětí pro mě nebyla přijatelná. Měli jsme zajetý systém a rozhodli se společně, že v něm zůstaneme.

  9. Myslíte si, že mimořádný stav bude mít nějaký pozotivní  dopad na školství? Posílí ho nebo naopak oslabí?

    A to je zrovna ta otázka, na kterou dle mě nelze jednoznačně a jednoduše odpověď. Je to k rozsáhlé diskuzi. Za mě osobně je momentálně ve školství problému tolik, že tato doba jenom některé z nich více poodkryla.

  10. Jakou předpovídáte budoucnost? Budou moci žáci normáně v září do školy? Myslíte, že žáci budou mít v učivu nedostatky?

    Z pozice učitele a třídy, kterou momentálně učím ano, děti to zvládnou. Ale nůžky, které se v záři v jednotlivých běžných třídách rozevřou, budou obrovské. Může za to nejenom omezený přístup k moderním komunikačním zdrojům, ale i samotný přístup některých rodičů ke škole, potažmo tedy i dětí, které jsou odrazem rodiny a společnosti, ve které žijí.

Posted in blog, brno | Leave a comment

Děti tvořily vlastní učebnice

Děti tvořily vlastní učebnice

Lapbooky neboli 3D interaktivní knihy jsou výborným pomocníkem při probírání učiva. Naši třeťáci se do výroby lapbooků pustili v rámci prvouky. Děti získaly potřebné informace nejen z online výuky, ale vydali se pátrat i po vlastní ose, hezky na čerstvý vzduch. Někteří z nich se pustili do bádání tak poctivě, že použili i mikroskop a celý svůj postup zdokumentovali. Své výtvory nyní pravidelně prezentují před svými spolužáky a vyměňují si zkušenosti. Musíme uznat, že některé lapbooky zastří i odborné učebnice. 

Posted in blog, brno | Leave a comment

Druháčci mají opravdu napilno

Druhačci mají opravdu napilno

Práce z domova je pro naše druháčky výzvou. Díky volnějšímu režimu se na vlastní kůži sbližují s přírodou, každý svým vlastním tempem a podle svého uvážení. A kde jim to skvěle! Stali se z nich znamenití pozorovatelé ptačí říše. V průběhu jejich bedlivého pozorování sýkorek a čápů se vylíhla dokonce tři čápata! To bylo radosti!

Při online hodinách žáčci pilně procvičují češtinu i matematiku a v rámci prvouky vytváří své vlastní herbáře. Vznikají tak opravdu pozorohudná dílka! Tvorba je natolik baví, že i maminky je od práce musí odtrhávat. Učení zpestřují svými oblíbenými hrami s paní učitelkou: bingem a hrou jméno, město, zvíře, věc. Hravou formu výuky tak všichni zvládají pěkne i z domu.

Posted in blog, brno | Leave a comment

Dílka hodna ocenění

Dílka hodna ocenění

Naši žáčci jsou šikovní i v online prostředí! Tímto bychom rádi pochválili všechny děti, které se účastní projektů, úkolů, návrhů i všech cvičení. Samostatnost, kreativita a improvizace nejsou našim malým studentům vůbec cizí. Prohlédněte si jeden ze splněných úkolů z programování. Dílko vytvořil Kuba ze čtvrté třídy na následující zadání: „Tvým úkolem je naprogramovat zebru tak, aby běžela na jednu stranu obrazovky, tam se otočila a běžela zpět.“ Povedlo se, nemyslíte? (zapnout zvuk a zmáčknout zelenou vlaječku) Video zde:
https://scratch.mit.edu/projects/387901870/

Posted in blog, brno | Leave a comment

Online výuka má úspěch

Online výuka má úspěch

Umíme si poradit. Díky podpoře rodičů jednoho z našich žáků můžeme plně využívat videokonference, které usnadňují celou situaci. Nezastaví nás tak ani krizová situace, která je pro nás velkou výzvou. Online výuka u nás teď frčí ve velkém a naši žáčci se novému systému velmi rychle přizpůsobili. S přehledem zvládají diktát, matematiku i tělocvik. Nejen, že všechny úkoly zvládají na jedničku, ale perfektně funguje i jejich spolupráce. Přesto se všichni (včetně pedagogů) těší, až se opět potkají ve školních lavicích.

Posted in blog, brno | Leave a comment

Angličtina? No problem!

Angličtina? No problem!

Naše třeťačka Viktorka je moc šikovná a pilná studentka. Učení ji baví a má ráda nové výzvy. Proto se rozhodla zúčastnit populární soutěže English Star Brno 2020, kde získala překrásné 2. místo! Tímto děkujeme mamince za informaci a paní učitelce Alžbětě Oppitzové za důkladné hodiny anglického jazyka. Viktorce tímto GRATULUJEME k obrovskému úspěchu! Brahopřejeme nejen k umístění, ale především oceňujeme odvahu a zápal. O tom náš kocept totiž je: nebát se zkoušet nové věci a jít dál.

Posted in blog, brno | Leave a comment

Vánoční radost v domově seniorů

Vánoční radost v domově seniorů

Období svátků je nejen obdobím blízkých setkání, ale i příležitostí udělat někoho druhého alespoň na okamžik šťastným. A přesně to se dnes podařilo našim brněnským třeťáčkům, kteří navštívili se svým vánočním koncertem domov seniorů. Děti zahrály na flétny, klavír, klávesy i housle, zatančily balet a zazpívaly koledy. Přidala se k nim většina babiček a dědečků, kterým se v průběhu představení leskly v očích slzy. Dopoledne plné emocí zakončili naši žáčci rozdáním dárků všem klientům, včetně těch upoutaných na lůžko. Dodali tak domovu vánoční jiskru a udělali radost mnoha lidem. A o tom přece Vánoce jsou

Posted in blog, brno | Leave a comment

Přiblížení přírodě

Přiblížení přírodě

Naši třeťáčci  se pořádně pustili do přírodovědného studia. Navštívili Dům dětí a mládeže Bystrouška, kde se dozvěděli spoustu nových informací o rostlinách i zvířatech. Dokonce se z nich na chvíli stali malí detektivové! A jaký zážitek byl pro naše výletníky nejzajímavější? No přece mazlení se zvířátky! Bystrouška má totiž na konci svého programu pro děti připravené překvapení: živého králíčka, myšky a křečka.

Posted in blog, brno | Leave a comment

Návrat do minulosti

Návrat do minulosti

Letos je to 30 let od sametové revoluce. Mladší ročníky znají období komunismu pouze z knih. V naší brněnské škole se k tomu postavili zcela jinak. Děti se po celý týden učily přesně tak, jak tomu bývalo kdysi. Nechybělo ani korzování po chodbách. Každá třída měla vlastní program, který se snažil dětem osvětlit období socializmu: dlouhé fronty, cenzura, pionýrské šátky i problém vycestovat. Žáci zhlédli krátké filmy, pracovali na různých projektech a na několik dní se vrátili v čase. Cílem celého projektu bylo dětem ukázat, jak křehká je svoboda a jak moc si jí musíme vážit. Žáci si zažili dobu minulou a obdivovali krásné staré hračky, aktovky, fotoaparáty apod., které byly vystavené v tělocvičně školy. 

Posted in blog, brno | Leave a comment
Svět vzdělání - škola

V naší škole učíme děti zodpovědnosti k sobě i k druhým, samostatnosti a spolupráci. Tyto principy jsou základem daltonského vyučování, jež je součástí naší školy od r. 1996. ZŠ a MŠ Křídlovická je členem Asociace českých daltonských škol a mezinárodní organizace Dalton International. Výuka je založena na týmové spolupráci všech pedagogů; praktické zkušenosti jsme čerpali v Nizozemí a Austrálii. Jsme také fakultní školou Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, jejímž studentům poskytujeme zázemí pro budoucí profesní přípravu. Vyučování probíhá v příjemné atmosféře podle vlastního Školního vzdělávacího programu Heuréka, ve škole vyučují zkušení pedagogové, z nichž mnozí jsou středoškolsky aprobovaní. Samozřejmostí je stálé další vzdělávání pedagogů. Každoročně na naší škole studuje přibližně 650 žáků, z nichž více než polovina do školy dojíždí ze vzdálenějších míst.

Každému žákovi věnujeme individuální péči, poskytujeme mu možnost dosáhnout úspěchu. Vyučování probíhá tak, aby žáci získali pro život potřebné znalosti, dovednosti a návyky, schopnosti řešit životní situace i chuť se dále vzdělávat. Žáky vedeme k týmové práci, řešení problémových úloh, tvorbě vlastních projektů, práci s informacemi, důraz klademe na osobnostní a sociální výchovu, sebeúctu i ochotu jiným pomoci. Věnujeme se vzdělávání dětí mimořádně nadaných i dětí se specifickými poruchami učení. K hodnocení žáků využíváme elektronickou žákovskou knížku. Naším stálým přáním a cílem je, aby děti chodily do školy rády a měly pozitivní vztah ke svým pedagogům a spolužákům.

Ve všech vyučovaných předmětech klademe důraz na kvalitní vzdělání, rozvoj myšlení, tvořivosti astudijních návyků. Od 1. ročníku se žáci učí anglickému jazyku, od 7. ročníku také německému či ruskému jazyku. Ve výuce českého jazyka i ostatních předmětů věnujeme pozornost rozvoji čtenářské gramotnosti, tedy porozumění nejrůznějším textům a sdělením, s nimiž se žáci setkají v běžném životě. Všestranně podporujeme čtenářství, žákům je k dispozici studovna školy se školní knihovnou. Osobnostní a sociální výchova (tzv. Domeček) je zavedena jako předmět v 6.-8. ročníku, etická výchova v 9. ročníku; tehdy se žáci seznamují také s dnes tolik potřebnými základy finanční gramotnosti a jsou vedeni k zodpovědné volbě budoucího povolání. Studium na naší škole ukončují žáci 9. ročníku tradičními absolventskými projekty, v nichž prokazují své schopnosti pracovat s informacemi, vhodně prezentovat svou práci a kultivovaně vystupovat.

Řešení oborových soutěží, olympiád a účast žáků na nejrůznějších soutěžích je na naší škole samozřejmostí, naši žáci v nich dosahují výborných výsledků. Organizujeme okresní kolo Matematické olympiády pro 5. ročník a okresní kolo Pythagoriády pro 5. ročník. Objektivní pohled na úroveň vlastního vzdělávání umožňuje všem žákům pravidelné testování SCIO, v němž naše škola dlouhodobě vykazuje nadprůměrnou úspěšnost.

Již od roku 1976 mohou žáci na II. stupni naší školy kromě standardních tříd studovat ve třídách s rozšířenou výukou matematiky, přírodovědných předmětů a informatiky. Studium v těchto třídách odpovídá nižším ročníkům víceletých gymnázií; výuce matematiky, přírodovědných předmětů a informatiky je přidělena vyšší časová dotace. Informatika je vyučována ve dvou moderně vybavených učebnách. V rámci výuky žáci každoročně absolvují matematicko-přírodovědné soustředění. Absolventi těchto tříd dosahují vynikajících výsledků v nejrůznějších soutěžích a olympiádách a úspěšně pokračují ve studiu na výběrových gymnáziích a středních školách. 

V průběhu školního roku připravujeme pro žáky mnohé zajímavé soutěže, součástí vyučování jsou také vlastivědné zájezdy, školy v přírodě, lyžařské kurzy, projektové dny (např. environmentální Den Země, sportovní Olympijský den, jazykový projekt Edison a další) či celoškolní Vánoční jarmark, jehož výtěžek je věnován na charitativní účely. Pro žáky II. stupně pořádáme jazykové zájezdy do Velké Británie a Rakouska. Pravidelně navštěvujeme divadelní představení, výchovné koncerty a využíváme další vhodné vzdělávací pořady. Podporujeme partnerství tříd I. a II. stupně naší školy a dobré vzájemné vztahy mezi žáky.

Dětem ve vzdělávání pomáhají týdenní plány učiva a žákovské portfolio. Učí je zorganizovat si svoji práci tak, aby včas splnily zadané úkoly včetně přípravy na zkoušení a písemné práce. Součástí týdenních plánů je i zhodnocení vykonané práce. Tím se děti učí vlastní sebereflexi a jsou motivovány ke zlepšování se. Dostupnost týdenních plánů na webových stránkách školy umožňuje rodičům přehled o probíraném učivu a dětem nepřítomným ve vyučování možnost aktivně pracovat doma. Na životě školy se významnou měrou podílí Žákovská rada, v níž pracují zástupci jednotlivých tříd 5.–9. ročníku a pod vedením pedagogů organizují zajímavé školní aktivity a sběrové akce. Žáci II. stupně úspěšně vydávají vlastní školní časopis Pegas.

Klademe velký důraz na dobrou vzájemnou komunikaci s rodiči a zákonnými zástupci žáků, s nimiž úzce spolupracujeme. Kromě pravidelných Dnů otevřených dveří, třídních schůzek, hovorových a konzultačních hodin pro ně připravujeme tzv. Rodičovské kavárny – neformální setkání k otázkám a tématům, na něž chtějí znát odpověď. Na dění ve škole se aktivně podílí rodičovská organizace Křídlo, jejímiž členy se mohou stát všichni rodiče a zákonní zástupci žáků.

Dlouhodobě spolupracujeme s Mensou ČR, při škole pracuje Klub nadaných dětí a jejich rodičů.